Nummerbehoud


Je GSM-nummer is heel persoonlijk. Je vrienden en familie kennen je GSM-nummer en de kans is groot dat je al jaren hetzelfde GSM-nummer hebt. We begrijpen dat je je eigen nummer wilt blijven gebruiken: of je nu bij dezelfde provider blijft, of overstapt naar een andere provider.

Daarom heeft Gomibo voor jou de nummerbehoudgarantie: wij garanderen dat je jouw mobiele telefoonnummer altijd mee kunt nemen als je een nieuw abonnement afsluit.

Op deze pagina hebben wij de belangrijkste informatie over nummerbehoud voor je op een rijtje gezet.


Wat is nummerbehoud?

Er zijn twee manieren om je nummer te behouden. Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde GSM-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer. Gomibo biedt nieuwe abonnementen met nummerbehoud aan.


De voordelen van nummerbehoud

  • Je neemt je huidige GSM-nummer mee naar je nieuwe abonnement
  • Geen gedoe: wij zeggen je oude abonnement op
  • Je blijft altijd bereikbaar

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn eigen GSM-nummer houd?

Je kunt tijdens je bestelling aangeven dat je je nummer wilt behouden. Dit doe je in de winkelwagen door te kiezen voor 'Ik wil mijn huidige GSM-nummer behouden'. Vul de benodigde gegevens in en wij regelen dan de rest! Zeg niet zelf je oude abonnement op, want ook dit doen wij voor je.

Bel je nu prepaid? Dan kun je op ieder moment overstappen. Zorg er wel voor dat je telefoonnummer nog actief is.

Youfone
Binnen zes voor de einddatum van je huidige abonnement, kan je overstappen naar Youfone

Proximus
Nummerbehoud is in principe altijd mogelijk. Het nummer gaat binnen 7 dagen na de aanvraag over naar de nieuwe provider. Als je voor de einddatum overstapt naar Proximus kunnen er resterende kosten in rekening gebracht worden. Proximus maakt onderscheid tussen abonnementen voor een onbepaalde tijd en abonnementen voor 24 maanden in combinatie met een GSM-bundel en zonder GSM-bundel

  • Een abonnement voor onbepaalde tijd
    Met GSM-bundel
    Het is mogelijk om een maandelijks opzegbaar abonnement te hebben met een GSM waarbij je korting op het GSM-abonnement ontvangt. Wanneer je binnen 24 maanden vertrekt, mag de provider de korting die is ontvangen kwijtschelden. Je vindt dit terug in de terugbetaling tabel van het oude abonnement.
    Zonder GSM-bundel
    Indien je een abonnement hebt voor onbepaalde tijd zonder GSM-bundel kun je altijd kosteloos nummerbehoud aanvragen.
  • Een abonnement voor 24 maanden
  • Met GSM-bundel
    Indien je een abonnement hebt met een GSM-bundel, brengt de provider de resterende GSM-lening in rekening.
    Zonder GSM-bundel
    Indien je een contract hebt voor 24 maanden zonder GSM-bundel , kun je 6 maanden na de ingangsdatum van je abonnement kosteloos nummerbehoud aanvragen. Na de 6e maand worden de abonnementskosten kwijtgescholden.

Wanneer gaat het nummerbehoud in?

Je nummerbehoud gaat in op de dag waarop je nieuwe contract ingaat. Op welke dag je precies van provider wisselt, hangt af van het moment waarop je de overstap aanvraagt. Je ontvangt een bevestiging met de nieuwe ingangsdatum van je abonnement. Dit verschilt per provider.

Youfone
Bij Youfone gaat je nieuwe abonnement in na de einddatum van je huidige abonnement. Als je huidige abonnement al is afgelopen, heb je vaak te maken met één maand opzegtermijn.

Proximus
Bij Proximus gaat je nieuwe abonnement binnen 7 dagen na de aansluiting in.


Veelgestelde vragen

Heb je een specifieke vraag over nummerbehoud? Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.

  • Moet ik zelf mijn oude contract opzeggen?

    Nee, je hoeft je oude contract niet op te zeggen. Als je nummerbehoud aanvraagt bij je overstap, zeggen wij het oude contract voor je op. Doe dit niet zelf, dat kan juist problemen opleveren met het behouden van je nummer.

  • Zijn er kosten verbonden aan nummerbehoud?

    Nummerbehoud is in principe gratis. Wanneer je niet voldoet aan de voorwaarden voor nummerbehoud kan de provider resterende abonnementskosten in rekening brengen.

    Let op: Wanneer je nummer nu op een prepaidkaart staat, mag de provider van je prepaidkaart €5,- in rekening brengen voor het nummerbehoud. Dit dient door de provider vooraf in de algemene voorwaarden van de prepaid-overeenkomst gemeld te zijn.

  • Wanneer krijg ik mijn nieuwe simkaart?

    Je ontvangt je nieuwe simkaart al eerder dan het moment waarop je nieuwe abonnement ingaat. Op de overgangsdatum gaat je nieuwe abonnement in en wissel je van provider. We laten je van tevoren weten welke datum dit is. Vanaf die dag kun je de nieuwe simkaart gebruiken met het nieuwe abonnement en je vertrouwde GSM-nummer

  • Wanneer kan ik mijn nieuwe simkaart gebruiken?

    Op de dag waarop je van provider wisselt, plaats je de nieuwe simkaart in je GSM. We laten je van tevoren weten wanneer dit is. Vanaf die dag gaat ook je nieuwe abonnement in. Gezien het 24 tot 48 uur duurt om een nummer over te zetten tussen de twee providers, raden we je om de simkaart 48 uur voor het einde van je huidige abonnement te activeren.

    Let op: Heb je een nieuw abonnement bij Youfone besteld? Vergeet dan niet om je simkaart te activeren. De instructies voor het activeren van je Youfone simkaart vind je op de website van Youfone.

  • Wat gebeurt er op de dag dat mijn GSM-nummer overgaat?

    We laten je van tevoren weten op welke datum je wisselt van provider. Op die dag wordt je GSM-nummer overgezet. Zodra je geen bereik meer hebt met je oude simkaart, plaats je de nieuwe simkaart in de GSM.

  • Hoe werkt de sms-verificatie om mijn nummer mee te nemen?

    Proximus maakt bij nummerbehoud altijd gebruik van een verificatie per sms, om te checken of het GSM-nummer echt van jou is. Zo kan iemand anders niet een abonnement aanvragen met jouw GSM-nummer. Na de aansluiting van het abonnement stuurt Proximus je een sms, hierop moet je antwoorden. Pas als dit is gebeurd kan de aanvraag worden afgerond en eventueel de bestelde GSM worden opgestuurd.

  • Ik blijf bij dezelfde provider. Moet ik nummerbehoud aanvragen?

    Nee, als je een nieuw abonnement bij dezelfde provider bestelt, houd je altijd je huidige GSM-nummer. Dit heet verlengen, en bij een verlenging hoef je geen nummerbehoud aan te vragen. Gomibo biedt op dit moment geen verlenging aan. Bel je nu prepaid en wil je een abonnement bij dezelfde provider? Dan moet je wel nummerbehoud aanvragen.

  • Ik bel nu prepaid, hoe werkt nummerbehoud in dit geval?

    Nummerbehoud vanaf een prepaidkaart werkt hetzelfde als nummerbehoud vanaf een abonnement. Wanneer je nummerbehoud aanvraagt vanaf een prepaidkaart, kan je sinds januari 2023 het beltegoed dat nog op je prepaid kaart staat terugvragen bij de provider van de prepaidkaart. Wel mag de provider van de prepaidkaart €5,- in rekening brengen voor het nummerbehoud. Dit dient door de provider vooraf in de algemene voorwaarden van de prepaid-overeenkomst gemeld te zijn.

  • Mijn GSM-nummer is niet meer actief. Kan ik nummerbehoud aanvragen als ik een nieuw abonnement bestel?

    Nee, nummerbehoud kun je alleen aanvragen voor een actief GSM-nummer. Je moet dus bereikbaar zijn op het nummer dat je wilt behouden.

  • Wat gebeurt er als mijn aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen?

    In een enkel geval kan het voorkomen dat je aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je een verkeerd simkaartnummer hebt doorgegeven. Als je aanvraag wordt afgewezen, neemt de provider contact met je op. Zij geven je verdere informatie over hoe het nummerbehoud toch geregeld kan worden.

  • Wat moet ik doen als ik nummerbehoud heb aangevraagd voor het verkeerde GSM-nummer?

    Voordat je abonnementsaanvraag is afgerond
    Omdat je abonnementsaanvraag nog niet is afgerond, kun je de bestelling nog annuleren. Je annuleert je huidige bestelling, met het foute nummer, gemakkelijk via je accountpagina. Plaats vervolgens een nieuwe bestelling waarbij je het juiste te behouden GSM-nummer opgeeft. Je nummerbehoud wordt nu aangevraagd voor het juiste telefoonnummer.

    Nadat je abonnementsaanvraag is afgerond
    Zelfs dan kunnen wij het in veel gevallen voor je regelen, zonder het abonnement te hoeven annuleren. Het verschilt per provider wat de regels zijn voor het achteraf wijzigen van het telefoonnummer. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Kan ik nog nummerbehoud aanvragen nadat mijn abonnementsaanvraag is verwerkt?

    Is je abonnementsaanvraag al verwerkt met een nieuw telefoonnummer, maar wil je achteraf toch je eigen nummer behouden? In veel gevallen is het mogelijk om achteraf opnieuw een nummerbehoudsaanvraag in te dienen. Kijk hieronder bij jouw provider wat de mogelijkheden zijn.

    • Proximus

      Het is bij Proximus mogelijk om achteraf nummerbehoud aan te vragen. Hiervoor kun je contact opnemen met Proximus. Gomibo kan dit niet voor je regelen.

    • Youfone

      Het is bij Youfone mogelijk om achteraf nummerbehoud aan te vragen. Hiervoor kan je contact opnemen met de klantenservice van Gomibo. Wij vragen opnieuw nummerbehoud voor je aan en sturen een nieuwe simkaart naar je toe.