Simkaarten

Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over simkaarten.




Wanneer krijg ik een nieuwe simkaart?

Bekijk hieronder per situatie of je een nieuwe simkaart van Gomibo krijgt:

  • Je hebt een nieuw abonnement besteld, eventueel met toestel en/of nummerbehoud:
    Je krijgt een nieuwe simkaart van Gomibo.

  • Je hebt een verlenging besteld, eventueel met toestel:
    Je krijgt geen nieuwe simkaart van Gomibo. Toch kan het zijn dat je een nieuw toestel bij je verlenging krijgt, waarvoor je een ander type simkaart nodig hebt (zie hieronder de verschillende typen simkaarten). Je leest meer over wat je kan doen later op deze pagina.


Typen simkaarten

Er zijn twee categorieëen simkaarten: de traditionele plastic simkaart en de ingebouwde simkaart, de eSIM. De traditionele simkaart bestaat in drie formaten: de 'normale' simkaart, de microsimkaart en de nanosimkaart. Bij alle toestellen op onze website staat het type traditionele simkaart vermeld onder de specificaties. In ons dossier simkaarten vind je meer informatie over simkaarten.


'Normale' simkaart Microsimkaart Nanosimkaart eSIM
Normale simkaart Microsimkaart Nanosimkaart eSIM
Gebruikt in niet-smartphones en oudere smartphones.

Bijvoorbeeld: Nokia 130, Samsung Galaxy S2, Apple iPhone 3G(S).
Gebruikt in sommige middenklasse Android-toestellen en oudere high-end-toestellen.

Bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S5, Apple iPhone 4(S), Motorola Moto G4, Huawei Ascend P7, Fairphone 2, Samsung Galaxy J7.
Gebruikt in sommige middenklasse Android-toestellen en nieuwere high-end-toestellen.

Bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S6 en nieuwer, Apple iPhone 5 en nieuwer, Huawei P8 en nieuwer.
Gebruikt in sommige van de nieuwste high-end smartphones.

Bijvoorbeeld: iPhone XS (Pro) en XR en nieuwer.

Wat is een eSIM en hoe vraag ik dit aan?

Een eSIM is een een digitale simkaart die je kunt activeren via een app. Er is een kleine simkaart in je telefoon gebouwd, waar je je abonnement op kunt activeren. Er komt dus helemaal geen fysieke simkaart meer aan te pas! Omdat de eSIM al ingebouwd zit, is de afmeting ontzettend klein vergeleken met de nanosimkaart. Dat betekent dat het in de toekomst ook bijvoorbeeld in smartwatches kan worden gebouwd, zodat je ook daarmee kunt bellen!

Nog niet alle providers bieden eSIM aan. Momenteel doen alleen KPN, Simyo, T-Mobile en Vodafone dit. Deze bestel je via de app van je provider. Bij je eSIM ontvang je instructies, zodat je precies weet hoe je het kunt activeren. Als je van eSIM gebruik wilt maken, is het wel belangrijk dat je telefoon dit ondersteunt. Naar verwachting komen er steeds meer merken bij die eSIM ondersteunen.

Goed om te weten: Een eSIM kan maar één keer worden gedownload en op één toestel worden gebruikt.


Hoe kan ik mijn simkaart activeren?

Als je abonnement is aangesloten, ontvang je een simkaart van je provider. Soms moet je je simkaart activeren voordat je je abonnement kunt gebruik kunt maken van je abonnement, dit verschilt per provider.

  • Providers


Wat moet ik doen als ik een vervangende simkaart nodig heb?

Heb je een vervangende simkaart nodig, bijvoorbeeld omdat je huidige stuk is of niet in je nieuwe telefoon past? Dan heb je twee opties:

  1. Je kunt het beste een nieuwe simkaart aanvragen bij de provider. Het verschilt per provider of hier kosten aan verbonden zijn.
  2. Als je een groter type simkaart nodig hebt, kun je ook een adapter gebruiken. Heb je juist een kleinere simkaart nodig, dan kun je er voor kiezen om de oude simkaart gratis op maat te laten knippen bij een Belsimpel-winkel bij jou in de buurt. Let op:Dit is op eigen risico.

Hoe vraag ik een simkaartwissel aan?

Zodra je de vervangende simkaart hebt ontvangen, stuur je voor het aanvragen van een simwissel een e-mail naar simwissel@belsimpel.nl. Vermeld hierin je 06-nummer, postcode en geboortedatum, evenals het oude simkaartnummer en het nieuwe simkaartnummer.

Wij voeren vervolgens de simwissel gratis en dezelfde dag nog voor je uit.* Nadat we je gegevens hebben overgezet van de oude naar de nieuwe simkaart, maak je gewoon weer gebruik van je abonnement zoals je gewend bent.


Kan ik ook een simwissel aanvragen voor mijn prepaidsimkaart?

Nee, wij kunnen je prepaidsimkaart niet voor je vervangen voor een nieuwe prepaidsimkaart. Neem hiervoor contact op met je provider.


Hoe plaats ik mijn simkaart?

Volg de onderstaande drie stappen om de SIM-kaart in het toestel te plaatsen:

  1. Open de simkaartsleuf van je telefoon met een simkaarttool. Dit is een dun pinnetje dat je bij je telefoon krijgt.
  2. Plaats de simkaart op de juiste manier in de houder. Zorg ervoor dat je simkaart het juiste formaat heeft.
  3. Plaats de simkaarthouder met de simkaart terug in de telefoon en sluit de sleuf goed.

Je telefoon zal nu vragen om de PIN- of PUK-code van je simkaart. Je kunt deze codes meestal vinden in de brief die bij je simkaart zat, per e-mail of in je persoonlijke account bij je provider. Kun je ze daar niet vinden? Dan kun je je PUK-code opvragen bij de klantenservice van je provider.


Waar vind ik mijn simkaartnummer?

Het kan zijn dat je op een bepaald moment je simkaartnummer moet doorgeven, bijvoorbeeld wanneer je van simkaart wisselt of nummerbehoud aanvraagt. Hieronder leggen we uit hoe je erachter kunt komen wat je simkaartnummer is.